طراگاه | مرجع دکوراسیون منزل، معماری داخلی و طراحی داخلی

ورود / ثبت نام
FA EN

« به همکاران خود در طراگاه بپیوندید »

رضا صیادیانميثم ذکرياييسپیده بهروزیحسین نوروزیامیررضا امیریسپهر دانشبابک مجدپورsina kamali tabriziمحمدحسین صفاریانامین قشقاییایمان رجبیانمنصور اجلی
هم اکنون ثبت نام کنید یا وارد شوید
« بازگشت

پروژه بازسازی کافی شاپ اسپریس

بازسازی یک مغازه کارت فروشی و تبدیل آن به یک کافی شاپ به متراژ 28 متر مربع

بازدید : 13,193 بار

26 آبان 1394

چاپ صفحه

ایمیل

نظرات

این کافی شاپ در خیابان استاد نجات الهی، رو به روی ساختمان سازمان صنایع دستی ایران واقع گردیده است. با توجه به کوچکی فضا و محل پروژه که مرکز فروش صنایع دستی در تهران می باشد، با چالشی رو به رو بودیم که بتوانیم ایده ای را برای طراحی ایجاد کنیم که اولاًجوابی برای کوچکی فضا و همچنین ایجادهماهنگی با بافت شهری پروژه نماید و در کنار این بتواند کیفیتی از صنایع دستی ایرانی در فضای داخلی پروژه به وجود آورد. بر اساس این مشخصات ما سعی کردیم همراه با پرداختن به دیاگرام فضایی پروژه ایده متریالی طرح را به گونه ای طراحی کنیم که از بیرون به درون پروژه یک ایده یکپارچه دیده شود.طراگاه در معرفی این پروژه با شما همراه خواهد بود.

ذخیره عکس

 

کارفرما : امیر درخشی
محل پروژه : تهران ، خیابان کریمخان ، خیابان نجات الهی جنوبی ، روبروی ساختمان صنایع دستی کشور ، جنب بانک تجارت
آرشیتکت : هومن بالا زاده
تیم طراحی : الهام سیفی آزاد، نیلوفر آل طه ، نوشین عطروش
مجریان نصب آجر : علی اکبری ، نصرت اله منصوری
تاریخ شروع :تابستان 91
تاریخ اتمام : تابستان 93

بر اساس این مشخصات ما سعی کردیم همراه با پرداختن به دیاگرام فضایی پروژه ایده متریالی طرح را به گونه ای طراحی کنیم که از بیرون به درون پروژه یک ایده یکپارچه دیده شود. با توجه به آنکه این بنا رو به روی ساختمان مرکزی صنایع دستی که یک ساختمان آجری است قرار گرفته، از مصالح آجر برای شکل دهی فضا استفاده کردیم ولی با توجه به کوچک بودن فضا آجر را به ابعاد ریزتر تبدیل نمودیم، به گونه ای که ما یک آجر کامل  20*10*5  را به هشت قطعه  5*5*5  تبدیل نمودیم و سپس دو سانتی متر از یک وجه آن را لعاب دادیم. بنابراین متریال پروژه بر اساس این مدل آجر شکل گرفت. که از نظر بهداشتی نیز جوابگوی نظافت دیوارهای کافه بود. (terracotta با لایه ی ضد باکتری روی آن )

ذخیره عکس
ذخیره عکس

در شکل گیری دیاگرام سه بعدی طرح در ابتدا با یک سقف کوتاه با ارتفاع مفید حدود 2 متر و با یک نیم طبقه کوتاه تر در حدود ارتفاع 1.9 متر مواجه بودیم. با توجه به وضعیت بنا دیاگرام فضایی طرح می بایست مشکلات وضع موجود بنا را حل می نمود.

در قدم اول تصمیم گرفتیم نیمی از نیم طبقه مغازه را تخریب کرده تا ارتفاعآن از سطح همکف بلندتر گردد و سپس آشپزخانه کافی شاپ به همراه سرویس بهداشتی را در طبقه بالا قرار دادیم که از طریق یک پله و یک بالابر با فضای پایین در ارتباط باشد.

ذخیره عکس
ذخیره عکس

مساله بعدی ایجاد یک هواکش قوی برای آشپزخانه بود که در دیاگرام فضایی طرح دیده شود. با توجه به اینکه نمی خواستیم هواکش صنعتی آشپزخانه در نمای کافه خودنمایی کند و علاوه بر آن با آشپزخانه در ارتباط باشد، دیاگرام سه بعدی طرح را به گونه ای دیدیم که از بیرون به درون کشیده شود وارتباط بین آشپزخانه، حجم پایین و حجم بیرون را به طور همزمان ایجاد نماید. در عین حال تهویه صنعتی آشپزخانه نیز در طرح مستتر گردید. بر این اساس یک دیاگرام سه بعدی به وجود آوردیم که همگی این خواسته ها را تامین کرده و درعین حال یک ساختار یکپارچه را برای تمام قسمت ها فراهم کند. دیاگرام فضایی طرح تعریفی از مورفولوژی آجرها و نورپردازی فضا را نیزبه طور همزمان ارائه می نماید به گونه ای که تمامی آجرچینی ها بر اساس الگویی که دیاگرام سه بعدی طرح ارائه داده، چیده شده اند.

ذخیره عکس
ذخیره عکس

در طراحی این فضا مساله اصلی طراحی پروژه ایجاد تنوع بصری در یک فضای محدود با حفظ یکپارچگی بیرون و درون بود. در طراحی این پروژه موقعیت فرد نسبت به پروژه برای درک بنا اهمیت دارد زیرا با توجه به موقعیت فرد ترکیب رنگی آبی فیروزه ای لعاب آجرها و رنگ آجرها به گونه ای متفاوت درک خواهند شد. با توجه به اینکه آجرهایی که یک ضلع آنها لعاب دارد همگی رو به جنوب قرار گرفته اند، دیاگرام سه بعدی طرح که هندسه یکپارچه ای از نحوه آجرچینی به وجود آورده، باعث ایجاد تنوع بصری در یک فضای محدود شده که این جریان از کفسازی پیاده رو شروع و به درون فضا کشیده شده است.

نورپردازی اصلی فضا نیز از طریق طراحی چراغ هایی که ما بین بندهای آجرها قرارگرفته است تامین می شود که الهام گرفته شده از فخرومدینهای آجری در بناهای سنتی ایرانی می باشد.

ذخیره عکس
ذخیره عکس

متریال دیگری که در پروژه وجود دارد، متریال چوب تیره است. که بخش کف سالن، مبلها، میزها، و بخش مرتبط با آشپزخانه را شکل داده است .

بنابراین دیاگرام سه بعدی طرح از نظر متریالی و عملکردی، پروژه را به دو بخش اصلی تقسیم می نماید:

  1. بخش درونی آشپزخانه که در ادامه از طریق دیوار انتهایی به کف کافی شاپ می رسد و نهایتاً تعریف کننده درب ورودی کافه می باشد که این بخش، تاسیسات دمنده فضای کافه را در بالای ورودی مخفی نموده است.
  2. بخش دیگرکه بخش بیرونی است و تعریف کننده تمامی سطوح آجری است. این سطح تعریف کننده سطح نمای بیرونی + هواکش آشپزخانه و فضای دیوار و سقفهای داخلی می باشد که از کف پیاده روی جلوی کافه شروع می گردد و به نما و نهایتاً به فضای داخلی انتقال پیدا کرده. در این بخش سعی شده که نیازهای مختلف فضا مانند فضایی برای نصب تابلو، از خود آجر چینی شکل پذیرد و عنصر دیگری در فضا نیاید.
ذخیره عکس
ذخیره عکس

روش ساخت و مرمت:

در این پروژه سعی بر این بوده که روش اجرایی را به وجود بیاوریم که پیمانکاران مختلف بدون خطا بتوانند مراحل کار را به صورت مجزا اجرا نمایند. برای این منظور هر مقطع از آجرچینی را روی یک بنر بزرگ به صورت یک به یک چاپ نمودیم و فریمهای فلزی روی بنر خم گردیدند و روی هر فرم محل دقیق آجرها به صورت میله ی بیرون زده قرار گرفته شدو آجرها با توجه به آنکه در یک ضلعشان سوراخی برای نصب داشتند درمحلهایشان نصب شدند.به این صورت آجرچینی به صورت دقیق بر اساس طرح سه بعدی خود چیده شد.

نورپردازی مابین آجرها با استفاده از یک طرح دست ساز صورت پذیرفت و ترکیب نورSMD  با پلکسی گلاس یک فنر می باشد که ما بین آجرها نصب شده و برای تعمیرات آنها نیزاز بیرون به راحتی در دسترس می باشد و کاربر می تواندبه راحتی آنها را بیرون بکشد.

نوآوری و مزایای پروژه:

1) یکپارچگی کل و جز در دیوارها، سقف، نورپردازی بیرون و درون طرح با یک متریال سنتی که معرف هویت معماری ایرانی است.

2) سعی در ایجاد ارتباط این مغازه با بافت شهری خود که "مرکز صنایع دستی ایران" می باشد.

3) استفاده از لعاب سنتی با بیانی که بتواند در فضای محدود ایجاد ترکیب رنگ و نور متفاوت نماید.

4) استفاده از نورپردازی مصنوعی در فضا با ادغام در هندسه آجرچینی

5) پرهیز از بکارگیری متریال های گوناگون در فضای پروژه و ایجاد یک هویت یکپارچه

6) حل مسائل مختلف پروژه از طریق یک دیاگرام کلی سه بعدی که کل فضا و هندسه آجرچینی فضا را نیز تعریف نموده است.

7) حل کردن تاسیسات فضا در میان لایه های پروژه به گونه ای که تاسیسات در حالت حداقل خودنمایی کند.

8) رسیدن به راه حل های ساخت و سازی ساده با توجه به پیچیدگی هندسه آجرچینی طرح.

ذخیره عکس
ذخیره عکس

اگر شما این بنا را از نزدیک مشاهده کرده اید جزییات دیگر این پروژه و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.


بازدید : 13,193 بار

26 آبان 1394

چاپ صفحه

ایمیل

نظرات

مطالب مرتبط »

ویدیوهای پیشنهادی »

نظرات ( 0 )

هیچ نظری ثبت نشده است

ثبت نظر شما

قبل از ارسال نظر ، قوانین و ضوابط سایت را مطالعه کنید

تگ ها



تگی ثبت نشده است

مطالب محبوب »

Saturday , 03 December , 01:46