طراگاه | مرجع دکوراسیون منزل، معماری داخلی و طراحی داخلی

ورود / ثبت نام
FA EN

« به همکاران خود در طراگاه بپیوندید »

پرهام شکوهینیلپر info@nilper.irAbolfazl Nabaviسیروس مهراندیشحمید نادریامید حیدری پوریساربوک sarboukجلیل موسویایرج اعتصاممحمد قديريمرتضی سیاسرساغر صادقی
هم اکنون ثبت نام کنید یا وارد شوید
« بازگشت

تجلی اخلاق در معماری سنتی

معماری و تکریم مهمان

بازدید : 25,163 بار

31 شهريور 1395

چاپ صفحه

ایمیل

نظرات

از آنجا که در معماری سنتی هدف تنها ایجاد سرپناه برای آدمیان نبوده بلکه فضایی جهت دستیابی به آرامش روحی و معنوی و محلی برای صیقل دادن روح بوده و همواره توجه به معنویات در معماری سنتی از اولویتهای اصلی بوده و معماران نیز در ایجاد بنا تحت تاثیر فتوت نامه ها عمل نموده لذا اخلاق و مفاهیم اخلاقی و دینی در بنیان فکری معماری اصلی قال توجه بوده و در فرمهای متفاوت بروز یافته است.

با طراگاه همراه شوید.

ذخیره عکس

اخلاق به عنوان اصلی همیشگی از معیارها و شاخصه های معماری سنتی بوده و پایبندی به آن نیز به عنوان اصلی در مرام معماران گذشته همواه مورد توجه بوده و شاید پایبندی به اصول و اخلاق رمز جاودانگی بناهای سنتی بوده که در معماری امروز بسیار نایاب است. یکی از موارد و  موضوعات در این زمینه تکریم مهمان بوده که به عنوان یکی از مباحث اخلاقی به نحو بسیار زیبایی در معماری سنتی مشاهده میشود که باعث تجلی اخلاق در معماری بوده و در این خصوص سهمی بسزا داشته است. 

ذخیره عکس

جلوه تکریم مهمان در گذشته و در معماری ، خاستگاه اصلی فضاهای متعددی در بناها بوده و در واقع فلسفه وجودی آنان ریشه در اخلاق داشته که بسیار جالب توجه و تحسین برانگیز بوده و شاید بتوان گفت که دیدگاههای سنتی به همراه فضاهای ایجاد شده و فلسفه آن معماری ، بیشتر شبیه مدینه فاضله ای بوده که در مقایسه با روند امروزی قابل باور نبوده و اگر فضاهای فیزیکی موجود نبود برای جامعه امروز به هیچوجه باور پذیر نبود.

ذخیره عکس

و اما فضاهای برآمده از اخلاق و سنت در معماری سنتی جهت تکریم مهمان در کتب و اسناد مکتوب و شفاهی چنین تشریح شده است. اولین فضا ساباط نام داشته که به معنای دالان و راهرو بوده و در شهرسازی قدیم بصورت کوچه ها و گذرهای سرپوشیده ایجاد شده است تا مهمان را از گرمای خورشید نجات داده و اورا لحظاتی در  سایه خود پناه دهد. در واقع ساباط ها  سايه‌انداز‌هايی بودند كه در مقابل در ورودي ساخته می شد تا مهمانان از گزند آفتاب و گرما در امان باشند.

ذخیره عکس

از آنجاکه استقبال و بدرقه مهمان می بایست در فضایی شایسته  انجام گیرد سردر را معماران خوش ذوق با طراحی هلال تزئینی روی در و کاشی کاری بیرون در فضایی زیبا و دلپذیر ایجاد می کردند در ضمن تو رفتگی مقابل فضای ورودی،  مهمان را به داخل خانه دعوت می کرد.  بر تمامي درب‌های ورودی فضاهای مسكونی، كوبه‌ای برای مردان (با صدای بم) و حلقه‌ای (با صدای زير) برای زنان تعبيه می گرديد كه يكی از راه‌ حل‌های ايجاد حريم و اعلان آمادگی به ميزبان در جهت رعايت دستورات شرع مقدس می باشد.

ذخیره عکس

مهمانانی که با صحبخانه کار داشته و لازم به ورود نبود بر سکوهای کناری سردر که پاخوره نام داشت می نشستند که  نشانه‌اي از احترام به سنت مهمان‌نوازی در فرهنگ ايرانی بوده است.  هشتی و دالان نیز از جمله عناصری در معماری بودند که در خدمت مهمان ها بود و از آن برای پذيرايی موقت از مراجعه‌كننده‌ای استفاده می شد كه به اتاق پذيرايی دعوت نشده بود که در مطالب قبلی نگارنده  به کفایت تشریح شده است.

حياط نیز شامل اندرونی و بیرونی  از اجزاي مهم خانه بود و تحقق مفهوم اندروني و بيروني، كه با آداب زندگي يك خانواده مسلمان هماهنگی دارد، پاسخی معمارانه به خواست فطری ساكنان است كه به‌معنای حجاب داشتن و محفوظ ماندن از ديد نامحرمان، است.

ذخیره عکس

و اما زیبارین و بهترین فضای خانه که به مهمان اختصاص یافته بود اتاق پذيرايی بود که در جهت تکریم مهمان در دین اسلام بود.  تالارنیز عموماً فضايی بود با تزئينات بسيار زيبا و پركار كه در كنار اتاق‌هاي ساده زندگي در خانه‌های سنتی كاملاً مشهود بود. تالارها با گچ‌بری، آئينه‌كاری، نقاشی روی گچ، مقرنس و با نقاشي روی چوب تزئين مي‌شدند. اتاق پنج دری نيز به‌عنوان اتاق مهمانی بوده كه در خانه‌های بزرگ همچون اتاق نشيمن بوده است. در داخل آن تورفتگی كمی بالاتر از سطح زمين به نام «شاه‌نشين» قرار داشته كه در آن مهمان‌های بزرگ يا بزرگ خانه می نشسته‌اند .

نظرات خود را با طراگاه در میان گذارید.


بازدید : 25,163 بار

31 شهريور 1395

چاپ صفحه

ایمیل

نظرات

مطالب مرتبط »

ویدیوهای پیشنهادی »

نظرات ( 0 )

هیچ نظری ثبت نشده است

ثبت نظر شما

قبل از ارسال نظر ، قوانین و ضوابط سایت را مطالعه کنید

تگ ها



تگی ثبت نشده است

مطالب محبوب »

Saturday , 03 December , 03:53