طراگاه | مرجع دکوراسیون منزل، معماری داخلی و طراحی داخلی

ورود / ثبت نام
FA EN

« به همکاران خود در طراگاه بپیوندید »

سیروس مهراندیشمیلاد نصرالهیآرش غلامعلی طهرانیحمید عرفانیانابزار تونل جهانفریناز رضویمهراد رمضانیپمپ ابارا اباراحامد شکریانرزیتا فتاحیhosein baharestaniویستابست vista best
هم اکنون ثبت نام کنید یا وارد شوید
« بازگشت

بقایای شاهکار معماران ایرانی در تبریز

زلزله ، بزرگترین دشمن هنر معماری

بازدید : 145,009 بار

05 مهر 1395

چاپ صفحه

ایمیل

نظرات

در گفتار و نوشتار سیاحان مختلف ، بنایی توصیف شده که امروزه تنها بقایای آن مجموعه بزرگ و زیبا ، ویرانه های مسجدی است که البته مورد مرمت قرار گرفته اما از نوشتار و گفتار آن سیاحان چنین برمی آید که این بنا ، اتفاقی نادر و قابل توجه  در معماری بوده که پس از آن نیز شیوه معماری این بنا تکرار نشده و لذا به معماری یکه تاز در نوع خود محسوب می شود.

 

با طراگاه همراه باشید.

ذخیره عکس

این بنای معروف، در شهر تبریز واقع شده که به عنوان مسجد کبود تبریز در نظر همگان اثری فاخر و بی نظیر قلمداد شده و در واقع از مجموعه ای بزرگتر بنام مجموعه مظفریه بوده که عبارت از مسجد ، خانقاه ، صحن و کتابخانه بوده است اما به دلیل وقوع زلزله همه قسمتهای مجموعه مظفریه از بین رفته و تنها این مسجد باقیمانده است. بنایی که امروز به عنوان  مسجد کبود در برابر دیدگان ما قرار دارد، بنایی است که حاصل مرمت ها و مداخلات هشتاد سال اخیر (از دورۀ پهلوی اول تاکنون) کارشناسان و مرمت کاران  در آن بنا و محوطۀ پیرامون اش است.

ذخیره عکس

طبق اطلاعات مندرج در کتیبۀ سردر ورودی این مسجد، تاریخ ساخت آن به   780 ه ق بر میگردد و در واقع تنها بنایی است که ازدورۀ فرمانروایی قراقویونلوها در  پایتخت آنان، یعنی تبریز، باقی مانده است.

از نظر فرمی، مسجد کبود در مقایسه با دیگر مساجد مشهور ایرانی، فاقد میانسراست. و نکته جالب توجه این است که با توجه به آب و هوای آن منطقه ، راهکار انتخابی معمار سازندۀ مسجد کبود، سازگاری مطلوبی با وضعیت اقلیمی شهر تبریز (اقلیم سرد کوهستانی) به وجود آورده است به نحوی که تمام بخش های این مسجد می توانستند در فصول مختلف سال، به ایفای نقش عملکردی خود بپردازند.

ذخیره عکس

همانطور که از نام مسجد کبود تبریز بر می آید این عمارت تماما با کاشی‌های لاجوردی و فیروزه فام پوشیده شده است. و در لابلای این فیروزه‌ها، کاشی‌هایی به رنگ سیاه و سفید نیز خود نمایی می‌کنند که به سبک و سیاق معرق در کنار هم با نظمی‌چشم‌نواز چیده شده‌اند. سر در اصلی مسجد با کاشی‌کاری معرق و کتیبه‌هایی به خط ثلث و تابلو‌هایی با خط کوفی شامل سوره‌های قرآن از کاملترین نمونه‌های معرق دوران اسلامی‌به شمار می‌روند.

ذخیره عکس

 گنبد عظیم مسجد یکی از بزرگترین ساخته‌های آجری معماران دوره ایلخانی به شمار می‌آید. تقسیم وزن گنبد بر روی پایه‌های متعدد آن که از داخل به خوبی دیده می‌شود بزرگترین دست آورد هنرمندان ایرانی در طول تاریخ معماری ایران است که ریشه در دوران ساسانی دارد.

ذخیره عکس

این بنا حاصل اجتماع دو گنبدخانه است که یکی بزرگتر و در نقش مسجد و دومی کوچک تر و در نقش مقبره می باشد. تنها دسترسی به اندرون این دو گنبدخانه، از طریق ایوان ورودی است که در جانب شمالی تعبیه شده است. ایوان ورودی مذکور، در میانۀ نمای شمالی قرار گرفته که توسط چند پله از سطح معبر ارتفاع می گیرد. دو منارۀ این مسجد در دو سوی ایوان ورودی و با فاصله ای نسبتا زیاد از آن، در گوشه های بنا مستقر شده اند.

ذخیره عکس
ذخیره عکس

زلزله شاید به عنوان بزرگترین دشمن هنر معماری بوده که آسیب های بسیاری به این سرزمین وارد آورده و مسجد کبود نمونه ای از این رویداد بوده که در توانسته تا حدی خود را از لابلای چنگال قدرتمند زلزله بیرون کشیده و سالها سرپا بماند تا اینکه مورد مرمت قرار گیرد.

نظرات خود را با طراگاه در میان گذارید.


بازدید : 145,009 بار

05 مهر 1395

چاپ صفحه

ایمیل

نظرات

مطالب مرتبط »

ویدیوهای پیشنهادی »

نظرات ( 0 )

هیچ نظری ثبت نشده است

ثبت نظر شما

قبل از ارسال نظر ، قوانین و ضوابط سایت را مطالعه کنید

تگ ها



مسجد کبود تبریزمجموعه مظفریهزلزلهخانقاهمقبرهصحنمنارهتاریخ معماری

مطالب محبوب »

Tuesday , 06 December , 04:28