طراگاه | مرجع دکوراسیون منزل، معماری داخلی و طراحی داخلی

ورود / ثبت نام
FA EN

« به همکاران خود در طراگاه بپیوندید »

سیروس مهراندیشرضا مفاخررضا نجفیانسارا  کلانتریمـــهـکامه کــرمانـیمهدی جعفری منشنگار سریع الاطلاقامید حیدری پوریمهرداد زواره محمدیبهرام شکوهیانرضا جعفری نژادقالیکده iran carpet
هم اکنون ثبت نام کنید یا وارد شوید
« بازگشت

تبدیل معماری در سینما به نماد و نشانه

معماری در سینما به عنوان نماد ، جهت القای مفاهیم نقشی اساسی برعهده دارد

بازدید : 77,001 بار

16 تير 1395

چاپ صفحه

ایمیل

نظرات

معماری و نقش آن در هنرهای نمایشی به‌ویژه سینما اهمیت بسیار دارد زیرا از طرفی معماری در هر فیلم به نوعی بیانگر جغرافیای اثر بوده وهمچنین به لحاظ معنایی نیز در بسیاری از فیلم‌ها کارکرد نمادین و معناگرا یافته و لذا نقش معماری در برخی فیلم‌ها  بسیار فراتر از بنای یک ساختمان و جغرافیا عمل نموده و خود تبدیل به نماد و نشانه شده است‌. با طراگاه همراه باشید.

ذخیره عکس
معماری در سینما

در بین آثاری که در سینما ساخته شده در تعداد معدودی ازآثار، از این موضوع استفاده‌های بسیار زیبا و عمیقی شده است. از جمله فیلم‌هایی که از معماری و این جنبه از  کارکرد آن بهره‌برداری بسیار درستی شده‌، کمدی "‌اجاره نشین‌ها‌" به کارگردانی داریوش مهرجویی می‌باشد که معماری در اثر وی نقش کلیدی داشته و تبدیل به نمادی از جامعه شده و کارکردی مفهومی یافته است. 

ذخیره عکس

فیلم با نماهایی از خیابان ولیعصر و برج‌های تازه ساخته شده‌ی یک شهر در حال توسعه و بناهای مدرنی همچون موزه‌ی هنرهای معاصر و مجتمع بزرگ آتی‌ساز شروع می‌شود. در این فیلم ما با شهری دارای  معماری بی‌هویت و ناهم‌خوان روبروئیم ، شهری که در آن توسعه‌ای نامتوازن را شاهد هستیم‌. کارگردان با استفاده از نمای بیرونی شهر مدام تضادهایی را مطرح می‌کند که این تضادها در زندگی آدم‌های این شهر نیز رخنه کرده است. ساختمان‌هایی بزرگ و شیک و برج‌هایی با شکوه را می‌بینیم که با نمای کلی شهر در تضاد هستند. همچنین ساختمان‌ها و برج‌های کنار خیابان‌ها با اتومبیل‌های موجود در خیابان‌ها و درخت‌های خشکیده‌ی کنار خیابان هم‌خوانی چندانی ندارند.

و اما با خروج از فضای شهری در ادامه روایت‌، به ساختمانی می‌رسیم که در حاشیه‌ی شهر و در منطقه‌ای در حال ساخت و سازهای تازه، بنا شده است. با توجه به روایت و قصه و در مواجهه با شخصیت‌ها می‌فهمیم که این ساختمان و معماری آن در این فیلم به نشانه و نمادی از جامعه آن‌روز تبدیل شده‌، ساختمانی که از بیرون نسبتا زیبا و سالم بوده و در ظاهر مشکلی ندارد اما وقتی قدم به داخل خانه می‌گذاریم معماری داخلی و آسیب‌های موجود در معماری علی‌رغم ظاهرش‌، نشان از ساختمانی متزلزل دارد، ساختمانی که هر لحظه امکان فروپاشی آن وجود دارد. 

ذخیره عکس

 

کارگردان در فیلم اجاره‌نشین‌ها زیباترین و بهترین استفاده از معماری را کرده‌، یک ساختمان و معماری متضاد بیرون و درون آن نشان از جامعه‌ای پر از تضاد و تناقض دارد‌، جامعه‌ای که هر لحظه در حال فروپاشی می‌باشد. معماری این اثر بیانگر هجوم اجتناب‌ناپذیر مدرنیته به ملتی غالبا سنتی می‌باشد. جامعه‌ای که خودش همواره در خود دارای تضادی قابل توجه بوده و نتوانسته تحولات جدید را بپذیرد و بیش از‌پیش دارای عدم تعادل شده و تضادهای موجود هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی به صورت روزافزونی در حال افزایش است.

کارگردان در این اثر با استفاده از معماری ( داخلی و خارجی) بصورت نمادین در القای مفاهیمی چون جامعه و معضلات موجود و عدم هماهنگی بین اعضا و افراد آن جامعه و حذف اخلاقیات‌، به  درستی جامعه را کاملا مطابق عصر خود تصویر نموده و شاید بتوان گفت که بسیاری از ناگفته‌های کارگردان در معماری اثر خود را آشکار کرده است. بسیاری از مفاهیمی که در کلام نمی‌گنجد‌. به هر حال هر ساختمانی به جهت عناصر و معماری آن‌، تا یک حد مشخصی استحکام و استقامت داشته و اگر عواملی که به آن آسیب وارد نموده بیشتر از مقاومتش باشد ساختمان دگرگون می‌شود و همانطور که یک معماری به محافظت‌، مراقبت‌، رسیدگی و مراعات نیاز دارد جامعه نیز همان‌گونه است.

ذخیره عکس
ذخیره عکس

نظرات خود را با طراگاه در میان بگذارید.

 

    کانال


بازدید : 77,001 بار

16 تير 1395

چاپ صفحه

ایمیل

نظرات

مطالب مرتبط »

ویدیوهای پیشنهادی »

نظرات ( 0 )

هیچ نظری ثبت نشده است

ثبت نظر شما

قبل از ارسال نظر ، قوانین و ضوابط سایت را مطالعه کنید

تگ ها



کمدیسینمااجاره نشین‌هامعماریمدرنمهرجوییجامعهمهرجوییآتی‌ساز

مطالب محبوب »

Wednesday , 07 December , 17:59