طراگاه | مرجع دکوراسیون منزل، معماری داخلی و طراحی داخلی

ورود / ثبت نام
FA EN

« به همکاران خود در طراگاه بپیوندید »

بلوک سبک لیپرساغر صادقیرضا جلیلی مدیر فروش و مشاور اجراییالناز پائیزبیژن شجاعیمهدی جعفری منشsina kamali tabriziابتکار توسعه کاوش (ابتکار آریایی)جلیل موسویحمید عرفانیانفرزاد دلیری farzaddaliriنیما کیوانی
هم اکنون ثبت نام کنید یا وارد شوید
« بازگشت

آخرین بنای عظیم مدرن و نخستین بنای عظیم پست مدرن

انسانی با دل و روده‌هایش که در دستانش گرفته

بازدید : 17,788 بار

03 شهريور 1395

چاپ صفحه

ایمیل

نظرات

در فرانسه و شهر پاریس بنایی متفاوت از بناهای زمانه‌ی خودش و در دل معماری‌های سنتی و قدیمی و همچنین با معماری عجیب و غریب خود به‌عنوان مرکزی فرهنگی و هنری شناخته شده و آن را موزه‌ی "ژرژ پمپیدو" می‌نامند. با طراگاه همراه شوید.

ذخیره عکس
موزه‌ی ژرژ پمپیدو

بنای ژرژ پمپیدو در سال ۱۹۷۷ به نام ژرژ پمپیدو رئیس‌جمهور فرانسه ایجاد شد. که نکته‌ی ظریف و قابل توجهی در این مسئله نهفته است‌. نخست آن‌که بنایی فرهنگی و هنری به‌نام فردی از دنیای سیاست نامگذاری شده و هنرمندان آن مملکت آن‌را پذیرفته که خود موضوعی قابل توجه و تامل  برای ما و خصوصا برای  سیاستمداران ما بوده در حالی‌که کمتر بنای فرهنگی و هنری در ایران با نام سیاستمداران کشورمان مزین شده و با یافتن علت  این تمایز شاید بتوان تفاوت تهران با پاریس را از لحاظ فرهنگی و هنری بیان کرد. 

ذخیره عکس

 

از توضیحات مکرری که در بسیاری از سایت‌ها به آن پرداخته شده بگذریم نکته‌ی دیگری نیز در معماری بنا به چشم می‌خورد که جالب توجه است و آن آشنایی‌زدایی است که در هنر معماری این مرکز پدیدار شده است.

طراحان و معماران این موزه "ریچارد راجرز" (Richard Rogers) و "رنزو پیانو" (Renzo Piano) با استفاده از عناصری که سال‌ها در ذهن ما کارکرد خاص خودش را داشته و همواره در بناهای ساخته شده جهت زیبایی هرچه بیشتر بنا سعی در پنهان کردن  آن داشته‌ایم در این معماری به‌عنوان عنصر ساختاری و دیداری و تزئینی ساختمان به‌کار رفته است.

عناصر تاسیساتی همواره به‌عنوان عناصری فاقد زیبایی در گل‌و‌لای و سیمان و آجر مدفون بوده اما با قدرت خلاقانه‌ی این دو هنرمند و با تعریفی که این‌دو به این عناصر می‌دهند اتفاقا از ابعاد زیباشناسانه بنا محسوب شده و با فرم و شکلی که این‌ها به‌این عناصر داده ما این استثنا را به‌جای  قاعده  پذیرفته و همین آشنایی‌زدایی و نسبت دادن تعریفی جدبد بر‌خلاف تصور و اندیشه‌ی ما تبدیل به نقطه‌ی تمایز اثر شده و امروزه در دنیا این بنا به دلیل ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد خود به اثری ملی و جهانی بدل گشته و با دیدن این معماری مشخص می‌شود که هنر نیاز به اندیشه در لایه‌های مختلف خود دارد که نیازی بسیار ضروری است و در ضمن خلق زیبایی صد‌در‌صد نیاز به عناصر از پیش تعیین شده‌ای ندارد و این ذهن ما است که به اشیا هویت داده و از آن‌ها تصاویری زشت یا زیبا خلق می‌کند و انسان دارای قدرتی شگرف در خلق زیبایی است.

این گالری بزرگ ترین موزه‌ی هنر مدرن در جهان است که ۱۷۷۰۰ متر مربع زیربنا دارد. و این مرکز شامل موزه‌ی ملی هنر مدرن، مرکز طراحی صنعتی، اداره‌ی توسعه فرهنگی و نمایشگاه‌های هنری و فرهنگی و همچنین کتاب‌خانه‌ی عمومی مرجع و بنیاد پژوهش و هماهنگی موسیقی و آکوستیک است.  در این طرح تمام لوله‌کشی‌ها و کانال‌های تهویه‌ی ‌هوا و سیم‌کشی برق در بیرون ساختمان و در معرض دید قرار دارد و منتقدان آن‌را به انسانی شبیه دانسته‌اند که دل و روده‌اش بیرون از بدن قرار دارد.

ذخیره عکس
ذخیره عکس

و نکته‌ی آخر این‌که این اثر برجسته‌ی هنری که اثری جهانی بوده طی یک فراخوان و برگزاری مسابقه و برنده شدن دو جوان تازه‌کار در واقع ایجاد شده همانند برج آزادی در ایران و این تجربه‌ها بیانگر آن است‌که شهرداری ما هم اگر این مطالب را می‌خواند و آگاه می‌شد شاید می‌توانست طراحی ساخت‌وسازهای شهری از جمله میادین و تفریح‌گاه‌ها را از انحصار عده‌ای معدود در آورده و به پتانسیل‌های موجود در کشور نیز اجازه ورود  را صادر فرموده تا جوان‌های معمار تیزهوش و خلاق نیز نقشی در مزین نمودن مملکت خود ایفا می‌کردند.

ذخیره عکس
ذخیره عکس

نظرات خود را با طراگاه در میان گذارید.


بازدید : 17,788 بار

03 شهريور 1395

چاپ صفحه

ایمیل

نظرات

مطالب مرتبط »

ویدیوهای پیشنهادی »

نظرات ( 0 )

هیچ نظری ثبت نشده است

ثبت نظر شما

قبل از ارسال نظر ، قوانین و ضوابط سایت را مطالعه کنید

تگ ها



فرانسهپاریسژرژپمپیدوهنر مدرنپست مدرنآشنایی زداییزیباشناسیموزه ملیمرکز فرهنگی و هنری

مطالب محبوب »

Saturday , 10 December , 00:46