طراگاه | مرجع دکوراسیون منزل، معماری داخلی و طراحی داخلی

ورود / ثبت نام
FA EN

« به همکاران خود در طراگاه بپیوندید »

ابتکار توسعه کاوش (ابتکار آریایی)شرکت رویا طرح داخلیسامسونگ samsungfinnwoodکمال کمونهرضا قره داغیمهراد رمضانیآزاده شاهچراغیایمان حسومیروزبه عالمیانسارا  کلانتریرضا جعفری نژاد
هم اکنون ثبت نام کنید یا وارد شوید
« بازگشت

معماری ایرانی ، معماری درونگرا

تضاد در معماری ایرانی ، رویکردی فرهنگی

بازدید : 14,254 بار

18 شهريور 1395

چاپ صفحه

ایمیل

نظرات

از آنجاکه در ایران ، همواره خانه محل امن و آسایش خانواده بوده و در ضمن فضای خلوت و محرمیت خانواده ها محسوب میشده و خانه محلی برای استراحت ، آرامش و آزادیهای شخصی و فردی بوده و برخلاف امروز که خانه تبدیل به محل خواب افراد شده و استفاده  دیگری برای ایرانیان نداشته ، در دوران گذشته و در معماری سنتی خانه مهمترین عنصر زندگی مردمان بوده و لذا همواره به آن توجه بسیاری  داشته اند.

با طراگاه همراه باشید.

ذخیره عکس
معماری ایرانی

ما همیشه با تضادی غیر قابل باور در مواجهه با آثار معماری سنتی روبرو هستیم. بیرون خانه بیشتر مردم در سراسر کشور نمایی کاهگلی و ساده و بدون هیچ تزئینی بوده و گرایشی نیز به پرداخت  نمای  بیرونی نبوده اما بر خلاف بیرون ، وقتی به درون خانه پای می گذاریم با بنایی بسیار زیبا و با تزئیناتی شگفت آور روبرو می شویم . 

ذخیره عکس
معماری ایرانی

گویی که در بهشت پای گذاشته ای و هنر دستان معمار چنان با آجرهای معمولی گره هایی در دیواره های بنا ایجاد کرده که انسان مات و حیران  از آنهمه زیبایی و شکوه و جلال مانده و از ترکیب و کنار هم قرار دادن این قطعه ها که مانند قطعات پازل از کثرت به وحدت می رسند، در معماری داخلی بناهای سنتی نیز در مجموع فضایی یکپارچه و متمرکز را برای ما ایجاد کرده تا از تشتت و پریشانی ذهن به آرامش و سکون برسیم. 

ذخیره عکس
معماری ایرانی

 و این زیبایی در دوره های مختلف توسط مصالح و ابزار متفاوت و هنر دست معجزه گر معمار هنرمند ایجاد می شد.به عنوان مثال  حجاری بناهای تخت جمشید  در کمال دقت و ظرافت و با کلیه جزییات بر روی سنگ حجاری شده است. و حجاری ها، جزئی تحکیم کننده در فضاهای داخلی  به شمار می رفت. ستون های بلند و سرستون های عظیم هخامنشی نیز کاملاً جنبه تزیینی داشته اند. در مساجد ایران نیز توجه به تمام جزئیات فضای داخلی مثل رنگ، آرایه و میزان نور به دقت مورد توجه بوده است.

ذخیره عکس
معماری ایرانی

شیشه های دوره اسلامی که آغاز آن (قرن هفتم و هشتم میلادی) قرن اول قمری است، از آمیختگی میان تمدن های امپراتوری روم شرقی (بیزانس) و پارت و ساسانی، در ایران حاصل شده است . در اوایل دوران اسلامی کاربرد گچ در تزئینات معماری، از جایگاه والایی برخوردار بود و در دوره صفوی، تزیینات چوبی در بناهای غیرمذهبی دارای نقش اصلی بود و در آنها میزان بیشتری ازتذهیب کاری و نقاشیهای لاکی استفاده می شد. طرحهای آنها با هنر مینیاتور دارای رابطه نزدیکی بود. نقاشی های دیواری (فرسک) در کاخ عالی قاپو، قصر اشرف و چهلستون و همچنین آیینه کاری به عنوان نوعی تزیین جدید دربناها، مانند آیینه خانه، مورد استفاده قرار گرفته است. 

ذخیره عکس
ذخیره عکس

تزئینات جزئی از بنا بوده و هیچ گاه به صورت بزک و عنصری اضافی نبوده است حتی در دوره ای سفت کاری و تزئینات هم زمان اجرا می شد. استفاده از شیشه، آئینه، گچ کاری و هنرهای ظریفه دیگر در تزئین و آرایه بندی فضا، تمام ملاحضات زیبایی شناسی، اقلیمی و حتی شرعی را نیز شامل می شده است.
در دوران قاجاریه توجه به هنرهای ظریفه افزون شد. نمونه های زیبایی از پنجره های رنگی، گچ کاری و آئینه کاری را می توان در خانه های به جامانده از دوران قاجار به ویژه در کاشان یافت.

نظرات خود را با طراگاه در میان گذارید.


بازدید : 14,254 بار

18 شهريور 1395

چاپ صفحه

ایمیل

نظرات

مطالب مرتبط »

ویدیوهای پیشنهادی »

نظرات ( 0 )

هیچ نظری ثبت نشده است

ثبت نظر شما

قبل از ارسال نظر ، قوانین و ضوابط سایت را مطالعه کنید

تگ ها



معماری سنتیمعماری درونگرامعماری ایرانیحجاریتخت‌جمشیدتزئینات معماریزیبایی شناسیمعماری داخلی

مطالب محبوب »

Sunday , 04 December , 13:38