طراگاه | مرجع دکوراسیون منزل، معماری داخلی و طراحی داخلی

ورود / ثبت نام
FA EN

« به همکاران خود در طراگاه بپیوندید »

سپیده بهروزیفریناز رضویوحید حمزه پورمرتضی صادقیحامد شکریانمحمد داورینگار محمدیعلیرضا فخفوریمهدی جعفری منشBabak Abbasiboshra javaheriامیر دیزانی
هم اکنون ثبت نام کنید یا وارد شوید
« بازگشت

فرم و نوع معماری و تغییرات آن درنیم قرن اخیر در تهران

روند و تغییرات معماری در نیم قرن اخیر بیان‌گر گسست فرهنگی است

بازدید : 112,365 بار

30 خرداد 1395

چاپ صفحه

ایمیل

نظرات

معماری فعلی در شهری مانند تهران و تغییرات ایجاد شده ناشی از گذشت زمان در نوع و سبک معماری بیانگر نوعی گسست فرهنگی است. با یک بررسی ساده و اندکی تفکر و توجه به معماری امروزی‌، می‌توان به شکافت بسیار عمیقی بین نسل گذشته و نسل جدید پی‌برد. متاسفانه با گذر زمان و تغییر سلیقه‌ی مخاطب و کم رنگ شدن فرهنگ و سنت گذشته‌، تغییر و تحولات ایجاد شده در معماری به وضوح عدم هویت نسل جدید را منعکس می‌کند. با طراگاه همراه باشید.

ذخیره عکس
فرم و نوع معماری و تغییرات آن در تهران

معماری قدیم و سنتی ایران دارای هویتی مشخص بوده و هم از نظر زیبایی‌شناسی و هم از لحاظ کاربردی مناسب زندگی نسل قدیم بوده و هیچ عنصری بی‌جهت و بدون معنا در آن معماری وجود نداشته و کاملا با زندگی شرقی سنخیت داشت. اما با آمدن نسل جدید به میدان و فراموشی سنت‌ها از یک‌سو و ممانعت و مقاومت این نسل در پذیرش معماری سنتی و رفتن به سمت معماری غربی و ایجاد مجتمع و آپارتمان‌، اکنون ما با یک معماری بی‌هویت و به دور از فرهنگ و سنت خود مواجه هستیم. معماری قدیم بسیار حساب شده طراحی می‌شد به‌نحوی که این معماری هم جواب‌گوی نیازهای معنوی و روحی انسان و هم جواب‌گوی نیازهای مادی او باشد.

ذخیره عکس
فرم و نوع معماری و تغییرات آن در تهران

به گفته‌ی «ایرج رامین‌فر» از بزرگان و پیشکسوتان طراحی صحنه با فیلم‌های سینمایی چون "‌باشو غریبه‌ایی کوچک‌"،"‌مسافران‌" و...‌، معماری قدیم، فرهنگ و همه چیزهایی که درباره‌ی آن صحبت می‌کنم از دست رفته و چیزی به جایش آمده که با آن بیگانه‌ایم.

ذخیره عکس

معماری شعرگونه‌ی گذشته‌ی ما‌،  جهانی شعر گونه را می‌ساخت، دنیایی که ما را به یاد حافظ و سعدی می‌اندازد. چنین فضاهایی الان به دنیایی تبدیل شده که با آن غریبه‌ایم و من دلیل این تغییر را نمی‌فهمم. از بین رفتن آن فضاها، نابودی معماری در شهر تهران و خراب شدن آن خانه‌ها برای من مرگ همه چیز بود.

در این مورد همان حسی را دارم که برای مرگ پدربزرگ و مادربزرگم داشتم. کسانی که آن فرهنگ را حفظ کرده و می‌خواستند آن را به نسل بعد بسپارند اما نسل بعد آن را نفهمید و نابود کرد. 

و اکنون خود شاهد هستیم که این تخریب در همه‌ی عرصه‌ها مارا به مسیری برده که هیچ ربطی با فرهنگ گذشته‌ی ما ندارد. 

و باز آقای رامین‌فر در جای دیگر بیان می‌کند که وقتی در هشتی یا حیاط چشمم به کاشی‌های آبی و زرد می‌خورد مثل این بود که وارد بهشت می‌شدم همه‌ی این‌ها تاثیر خودش را بر من گذاشت. البته آن زمان این چیزها برایم نه جالب بود و نه اصلا آن‌ها را حس می‌کردم الان، احساس می‌کنم دوران کودکیم در خیال و دنیایی جدا از واقعیت گذشته است زیرا امروز دیگر کوچک‌ترین اثری از آن جذابیت‌ها، مکان‌ها و فضاهای سحرانگیز باقی‌نمانده است‌. 

ذخیره عکس
فرم و نوع معماری و تغییرات آن در تهران

متاسفانه همانطور که در بالا آمد معماری امروز‌، معماری نسلی بی‌هویت است که گذشته خود را به فراموشی سپرده و در این عرصه نیازهای معنوی و روحی انسان را نادیده گرفته و تنها به نیازهای مادی بسنده کرده و نتیجه این رویه‌، معماری بدون ماهیت و زیباشناسی است که امروز با آن مواجه هستیم.

ذخیره عکس
فرم و نوع معماری و تغییرات آن در تهران

حال به نظر شما چنین رویدادی در معماری چه تاثیری بر جامعه به ویژه نسل جدید دارد. خوشحال می‌شویم از اینکه نظرات خود را با طراگاه در میان می‌گذارید.


بازدید : 112,365 بار

30 خرداد 1395

چاپ صفحه

ایمیل

نظرات

مطالب مرتبط »

ویدیوهای پیشنهادی »

نظرات ( 0 )

هیچ نظری ثبت نشده است

ثبت نظر شما

قبل از ارسال نظر ، قوانین و ضوابط سایت را مطالعه کنید

تگ ها



معماریقدیمسنتیهویتفرهنگسلیقهماهیتنیاز

مطالب محبوب »

Thursday , 08 December , 15:22