طراگاه | مرجع دکوراسیون منزل، معماری داخلی و طراحی داخلی

ورود / ثبت نام
FA EN

« به همکاران خود در طراگاه بپیوندید »

جلیل موسویBabak Abbasiبابک مجدپورمحمد مرتجیمرتضی صادقیاکبر تقی زادهمرضیه مجدالاشرافیویدا لطفیشرکت رویا طرح داخلیهومن بالازادهرضا نجفیانسجاد اسدی
هم اکنون ثبت نام کنید یا وارد شوید
« بازگشت

معماران صاحب تفکر و معماری‌های فاقد تفکر

ایران جمع اضداد، طراحان خوش‌ذوقان بی‌کار و بی‌ذوقان پرکار

بازدید : 16,749 بار

31 مرداد 1395

چاپ صفحه

ایمیل

نظرات

به احتمال بسیار زیاد می‌توان ایران را مرکز تناقض در جهان خواند. به هر‌طرف که سر بچرخانی و نگاهی بیاندازیم انواع ترکیبات متناقض را شاهد خواهیم بود. و این تناقض در همه‌ی سطوح جامعه ریشه دوانده و تبدیل به معضلی شده که علاوه‌بر ما یقه‌ی نسل‌های بعدی را هم خواهد گرفت. گدای سر کوچه آیفون در دست دارد‌، معلم مسافرکشی می‌کند‌، مهندس کار فرهنگی می‌کند، فرهنگی بیکار است‌، هنرمند کار اداری می‌کند، دلالان آثار هنری خرید و فروش می‌کنند. و بسیاری نمونه‌های دیگر که خوشبختانه از این مورد کاملا خودکفا هستیم. با طراگاه همراه باشید.

ذخیره عکس
معماران صاحب تفکر و معماری‌های فاقد تفکر

حال این سرطان به حوزه‌ی معماری هم سال‌ها است که وارد شده و ما بسیاری از طراحان و معماران خوش‌فکر و خوش‌ذوق داریم که یا بیکار هستند و یا در‌گیر کاری بی‌ارتباط با تخصص‌شان و بسیاری به اصطلاح طراح و معمار داریم که تمام تصور این‌ها از معماری تیغه‌ی چینی و دیوار چینی بوده اما مدام در حال طراحی فضاهای مختلف  و پروژه‌های کلان هستند و نتیجه  را هم میبینیم. و سوال اینجا است که تاریخ نان‌داده که اعتماد به معماران جوان اما خوش‌فکر بازخورد و نتیجه مطلوبی به‌همراه داشته اما بازهم در عمل چنین اتفاقی یعنی دعوت از طراحان جوان بسیار نادر است. افراد خوش‌فکر و خوش‌ذوق که به‌سرعت جذب اروپا و امریکا شده و میبینیم که با اعتماد به آن‌ها پروژه‌های بین‌المللی انجام شده است. در صورتیکه ما می‌توانیم همه‌ی این افکار و ذوق‌ها را داشته باشیم.

ذخیره عکس

در قبل‌از انقلاب به‌جوان خوش‌فکری اعتماد شد و بنای زیبای برج آزادی طراحی و ایجاد شد. در همین اواخر به خانم بسیار جوانی اعتماد شد و نتیجه  این اعتماد‌، پل طبیعت را پدید آورد‌، این خانم خوش‌فکر در 26 سالگی این پل را طراحی کرد و این چیزی جز نبوغ نیست. و حال ما از این نوابغ بسیار داریم که یا کشورهای دیگر در حال بهره‌برداری از این نبوغ هستند و یا اینکه در ایران این نبوغ تبدیل به افسردگی شده است. علاوه‌بر این نسل‌های گذشته این همه زیبایی برای ما در معماری به‌جای گذاشتند‌. مسجد شیخ لطف‌الله‌، سی‌و‌سه پل‌، پل خواجو‌، کاخ گلستان‌، کاخ نیاوران و بسیاری از موارد دیگر که از گذشته به‌جای مانده و به‌واسطه‌ی این بناها ما هم هنر گذشتگان را شناخته و هم معنای زیبایی را  می‌توانیم درک کنیم اما ما برای نسل‌های آینده چه داریم؟

آن‌ها چگونه زیبا را از نا‌زیبا تشخیص دهند‌؟ تمام میراث ما برای آن‌ها یا برجی است کپی‌برداری شده از نمونه‌های خارجی‌.  تهران دارای میادین بسیاری بوده و در همه جای دنیا سعی کرده‌اند با توجه به پتانسیل میدان‌، آن را طراحی کرده و با استفاده از آثار هنری خود‌، فرهنگ و تمدن و تاریخ خود را معرفی نمایند‌، اما در میادین بسیار تهران  با گذشت 40 سال هنوز نتوانسته‌ایم برای این میادین طراحی نموده و بخشی از فرهنگ‌و‌هنر خود را عرضه کنیم.

ذخیره عکس
معماران صاحب تفکر و معماری‌های فاقد تفکر

 درصورتیکه می‌دانیم میادین شهر به‌عنوان نمادی از شهر دیده می‌شود اما با این همه هنرمند خوش‌ذوق نتوانسته‌ایم کاری از پیش بریم زیرا تصور ما از معمار و طراح همان دیوارچین و راسته چینی بوده و  بی‌ذوقان جای خوش‌ذوقان را گرفته و این خود تناقضی است حل نشدنی در تاریخ‌، همانطور که هنوز در عرصه‌ی معماری و شهرسازی بدون طرح و برنامه منتظریم شهر خود شکل بگیرد و در آنزمان ما نقشه شهر را تکمیل کنیم.

ذخیره عکس
معماران صاحب تفکر و معماری‌های فاقد تفکر

نقطه نظرات خود را با طراگاه در میان گذارید.


بازدید : 16,749 بار

31 مرداد 1395

چاپ صفحه

ایمیل

نظرات

مطالب مرتبط »

ویدیوهای پیشنهادی »

نظرات ( 0 )

هیچ نظری ثبت نشده است

ثبت نظر شما

قبل از ارسال نظر ، قوانین و ضوابط سایت را مطالعه کنید

تگ ها



معمارتناقضمیراثتاریخمیدانشهرسازیمسجد شیخ لطف‌اللهکاخ نیاورانکاخ گلستانمهندس

مطالب محبوب »

Sunday , 04 December , 21:56