طراگاه | مرجع دکوراسیون منزل، معماری داخلی و طراحی داخلی

ورود / ثبت نام
FA EN

« به همکاران خود در طراگاه بپیوندید »

Farzin Forouzanرضا صیادیانپمپ ابارا اباراایمان حسومیmahmood Ghasemiبهمن احمدیالهام صحافیابزار تونل جهانشیرین دریاباریmohammad marvastyسارا  کلانتریمنصور اجلی
هم اکنون ثبت نام کنید یا وارد شوید
« بازگشت

نگاهی به معماری در فیلم مادر شاهکار علی حاتمی

معماری در حکم منبع الهام یک فیلم‌ساز است

بازدید : 149,954 بار

10 تير 1395

چاپ صفحه

ایمیل

نظرات

با توجه به گرایش علی حاتمی در آثار خود به فضای بومی و سنتی، همواره نگاه مدام وی به گذشته با اندوه و حسرت در آثارش آشکار بوده و در خصوص  میل و اشتیاق بازگشت او به زمان گذشته، همواره معماری به عنوان عنصری اساسی و بسیار مهم مدنظر فیلم‌ساز بوده است. با طراگاه همراه باشید تا لحظاتی را به جست‌وجو و کشف کارکرد معماری در فیلم مادر اثر علی حاتمی بپردازیم.

ذخیره عکس
نگاهی به معماری در فیلم مادر

در اکثر آثار علی حاتمی این وسواس به معماری که مربوط به گذشته است بسیار پررنگ بوده و حاتمی نیز به خوبی از معماری جهت روایت قصه خود بهره فراوان و درستی برده و شاید بتوان گفت که یکی از عناصر جذاب آثار حاتمی، معماری بوده که همیشه خوب اجرا شده است.

ذخیره عکس

 

در اثر علی حاتمی بنا به خواسته‌‌ی مادر که در خانه‌ای قدیمی و با صفا زندگی می‌کند، فرزندان جمع شده تا با مادر دیداری داشته باشند و مادر هم که مرگش گویی به وی الهام شده، خواسته‌ای دارد و آن هم جمع شدن همگی برای یک‌بار دیگر و شنیدن وصایای مادر  می‌باشد. 
در آثار حاتمی همواره شاهد لحظات نوستالژیک زیادی هستیم که در این اثر ایجاد فضای نوستالژیک به‌واسطه‌ی معماری، ساخته و پرداخته می‌شود.

همانطور که در فیلم می‌بینیم فرزندان نه برای خواسته‌ی مادر به این خانه قدیمی می‌آیند، بلکه  هوای خانه‌ی قدیمی مادر به سرشان می‌زند تا یادی از گذشته‌ی شیرینشان کرده باشند و دل بیمارشان را صفایی بخشند. به واقع آنان باز نمی‌گردند تا رویای شیرین مادر را تحقق بخشند، آنان آمده‌اند تا با الهام از گذشته، امروزشان را رنگی دیگر کنند. گویی چیزی در گذشته هست که در حال نیست و در آینده محال است که باشد. 

ذخیره عکس

در فیلم‌های حاتمی بر معماری تاکید فراوان می‌شود و به عقیده‌ی وی معماری در میزانسن بسیار موثر است و معماری در حکم منبع الهام یک فیلم‌ساز است.

دراینجا نیز تاکید چند باره بر نمایش، سردر میدان مشق تهران به عنوان نماد بخش سنتی شهر و در مقابل به تصویر کشیدن برج آزادی به عنوان نماینده بخش مدرن و امروزی شهر، نشان از تاکید حاتمی بر وجود تضاد و دوگانگی حاکم بر شهر می‌باشد و جالب اینجا است که تصویر سردر میدان مشق هر بار با عبور یک ماشین به نمایش گذاشته می‌شود، که در واقع القا کننده‌ی آرامش وآسایش و برج آزادی در میان ازدحام ماشین‌ها‌، بیانگر شلوغی و هیاهوی پوچ زندگی شهری مدرن است.

حاتمی حتی پا را از این فراتر می‌نهد و در دیالوگ‌هایش هم حال را به نقد می‌کشد و گذشته را تقدیس می‌کند. گویی او آرزو می‌کند آدم‌ها با گذشته آشتی کنند و به همین خاطر است که چایی دم شده توسط سماور برقی را ترکه جوش می‌نامد و آرزوی نوشیدن یک فنجان چایی به‌عمل آمده توسط سماور ذغالی را مطرح می‌کند.

ذخیره عکس

در این اثر معماری و فضا و حال‌و‌هوای ایجاد شده توسط این معماری چنان بر آدم‌های قصه تاثیر‌گذار است که هریک به نوعی دچار تغییراتی شده و گویا یک‌بار دیگر فرهنگ و آداب و رسوم و آیین‌های گذشته نه‌چندان دور در آن‌ها زنده شده و به آن‌ها یادآوری می‌شود زیرا در زندگی مدرن خویش همه‌ی این‌ها را به فراموشی سپرده‌اند. 

معماری‌ در این اثر کارکردی بسیار زیبا و مفهومی را داشته و به عنوان نماد و نشان از گذشته‌ای سرشار‌ آرامش و آسایش، شخصیت‌ها را تحت‌تاثیر قرار داده و نماد و نشانه‌ای که با رفتن مادر می‌رود و جایی در زندگی مدرن انسان امروزی ندارد.

ذخیره عکس
نگاهی به معماری در فیلم مادر

علاقمندان و دوستان اگر پیشنهادی و یا نکته‌ای در این خصوص مدنظر دارید خواهشمند است با طراگاه در میان گذارید.

 

      کانال


بازدید : 149,954 بار

10 تير 1395

چاپ صفحه

ایمیل

نظرات

مطالب مرتبط »

ویدیوهای پیشنهادی »

نظرات ( 0 )

هیچ نظری ثبت نشده است

ثبت نظر شما

قبل از ارسال نظر ، قوانین و ضوابط سایت را مطالعه کنید

تگ ها



مادرعلی حاتمیمیدان آزادیمدرنمعمارینوستالژیمیزانسنقصهتضادفیلم

مطالب محبوب »

Thursday , 08 December , 15:26