طراگاه | مرجع دکوراسیون منزل، معماری داخلی و طراحی داخلی

ورود / ثبت نام
FA EN

« به همکاران خود در طراگاه بپیوندید »

شرکت بازرگانی رنگین کاج پارس(Foresco _ فارسکو)حسین نوروزیعباس اقسامیفرزاد دلیری farzaddaliriروزبه عالمیانzahra sadeghiمهدی جعفری منشfinnwoodمحمد قديريsina kamali tabriziمرتضی صادقیافشین قربانی
هم اکنون ثبت نام کنید یا وارد شوید
« بازگشت

حلقه های مفقوده در معماری امروز ایران

هویت در معماری معاصر ایران

بازدید : 24,452 بار

02 مهر 1395

چاپ صفحه

ایمیل

نظرات

معماری ایران با آن همه سابقه تاریخی و وجود بناهای بسیار زیاد و ارزشمند  و با شکوه گذشته و همواره پیشرو بودن  معماران ایرانی در این هنر و جایگاه ایران با توجه به بناهای موجود که زیبایی آنها چشم را خیره میکند امروز در چه حالی بسر می برد و چرا دیگر شاهد آن عظمت و شکوه  گذشته در آثارنیستیم؟

با طراگاه همراه شوید.

ذخیره عکس

با توجه به آثار بزرگی در زمینه معماری در ایران از جمله زیگورات چغازنبیل از حدود 1200 سال قبل از میلاد و تخت جمشید  و بناهایی از این دست  ، با تصویری از معماری ایران در گذشته و جایگاه ایران در عرصه معماری مواجه شده که با معماری امروز ایران و تجلی فعلی ایران در این عرصه قابل مقایسه نبوده و با گذشت زمان و پیشرفت سریع علم در چند دهه اخیر، ما نتوانسته ایم جایگاه مناسب خود را دریابیم و از آنجا که دستمان خالی است  مدام بر گذشته خود می بالیم و بر بناهای گذشتگان تکیه داده و لذا سخنان ما مدام در حول محور معماری سنتی بوده و اینکه گذشته چه بوده و ما چه بودیم و چه آثار بزرگی در گذشته بدست هنرمندان ما خلق شده و در دنیا سطح معماری ما در چه درجه ای بوده اما در خصوص زمان حال و  معماری امروزدستانمان خالی است و زمان صحبت در خصوص برجستگیهای معماری امروز  به لکنت افتاده و نمی توانیم از خود دفاع کرده و  نمی دانیم از کدام اثر شاخص معماری بگوییم که با عظمت ، شکوه و  پشتوانه تاریخی ما سنخیت داشته باشد.

ذخیره عکس

معماری تخت جمشید در فارس ، مسجد شیخ لطف الله اصفهان و مساجد و مقبره ها و آرامگاههای موجود که همگی مربوط به  آثار معماران پیش از ما بوده اند بیانگر هویت بصری و فرهنگی مادر دوره های مختلف تاریخ بوده و برای خود شناسنامه ای داشته که با افتخار همراه ما بوده  و حاکی از آن است  که ما در دوره های مختلف تاریخی و با وجود حملات مختلف قوم ها و ملل دیگر به خاک ایران و حکمرانی بر ما  از آنجا که صاحب اندیشه ، تفکر و فلسفه خاص خود بوده ایم  ودارای  فرهنگی ریشه دار در تاریخ بوده ایم و همچنین هنر ما از لحاظ زیبایی شناسی هر انسانی را که دارای میل ذاتی به زیبایی بوده را مسحور کرده و عظمت هنر ما ، ما را  از چنان قدرتی برخوردار کرده  که هر گونه فرهنگ و هنر وارداتی چنان در خود حل کرده و آن را تبدیل به هنری با شاخصه های ایرانی کرده که دیگر ما رد و نشانی از آن فرهنگ و هنر را دیگر شاهد نبوده ایم. اما امروزه چه اتفاقی افتاده که چنین افت کرده ایم و هنر ما از آن همه شکوه و عظمت تهی شده است؟

ذخیره عکس
ذخیره عکس

چند عامل از عومل موثر بر افت کیفی ما در زمینه هنر معماری به شرح زیر می باشد.

  ضعف نظام مدیریت ونظارت درعرصه معماری وشهرسازی و به خواب  رفتن چندین دهه مدیران مربوطه و همچنین عدم علم کافی تحصیل کردگان امروزی در این عرصه و عدم سپردن کار به کاردان از جمله مسائل مهمی محسوب میشود.
همچنین عدم تبیین الگوهای سنتی معماری ایران بصورت فرهنگ نامه ای مدون جهت استفاده درطرحهای معماری وشهرسازی جدید و بریدن از گذشته و استفاده نا مناسب ازفرهنگ های بومی واقلیمی و عدم سنخیت آنها با فضای زمان حال و عدم توجه به پتانسیل بافت های سنتی درجهت پیوند بامعماری امروزو رویکردهای تاریخ گرایانه بدون توجه صحیح به مولفه های معماری مدرن و لزوم توجه به رابطه بین معمار، اثرومخاطب به عنوان سه رکن اساسی معماری که علاوه برشکل گیری یک معماری مناسب، سبب انسجام هویتی آنهانیزمی شود عواملی بوده چنین افتی در فرم و شکل و محتوای معماری ایران تاثیر داشته است.

ذخیره عکس
ذخیره عکس

نظرات خود را با طراگاه در میان گذارید.


بازدید : 24,452 بار

02 مهر 1395

چاپ صفحه

ایمیل

نظرات

مطالب مرتبط »

ویدیوهای پیشنهادی »

نظرات ( 0 )

هیچ نظری ثبت نشده است

ثبت نظر شما

قبل از ارسال نظر ، قوانین و ضوابط سایت را مطالعه کنید

تگ ها



معماری معاصرمعماری سنتیفرهنگ بومبچغازنبیلتخت‌جمشیدمسجد شیخ لطف‌الله

مطالب محبوب »

Saturday , 10 December , 00:40