طراگاه | مرجع دکوراسیون منزل، معماری داخلی و طراحی داخلی

ورود / ثبت نام
FA EN

« به همکاران خود در طراگاه بپیوندید »

مصطفی اذریرضا نجفیانبهرام قربانیندا عاشوریانپویا ریاضی خواهمحمد قديريسپیده بهروزیرضا جعفری نژادحمید عرفانیانویستابست vista bestروزبه عالمیانمیثم ذکریایی
هم اکنون ثبت نام کنید یا وارد شوید
« بازگشت

نقش معماری در آشکار نمودن زوایای پنهان یک فیلم

معماری در فیلم " گوزن‌ها " بسیار اساسی و تاثیرگذار و مفهومی می‌باشد

بازدید : 176,498 بار

08 تير 1395

چاپ صفحه

ایمیل

نظرات

فیلم گوزن‌ها اثری به یادماندنی در تاریخ سینمای ایران بوده و هنوز هم رنگ کهنگی به خود نگرفته و این خود نشان از آن دارد، که در این اثر همه عناصر درست و دقیق چیده شده، که یکی از این عناصر زیربنایی معماری است‌. نقش معماری در شکل‌گیری و فرم اثر و باورپذیری مخاطب و انتقال مطالب و مفاهیم مورد نظر کارگردان و همچنین به عنوان یک نماد کلی در اثر بسیار حیاتی و کم‌نظیر می‌باشد. حال با طراگاه همراه شوید تا بیشتر با نقش معماری در القای مفاهیم در این اثر آشنا شویم.

ذخیره عکس
فیلم گوزن‌ها

معماری در فیلم گوزن‌ها از جهات مختلف ما را در فهم فیلم یاری می‌کند. انتخاب یک بنای قدیمی و آشفته‌، اتاق‌های اطراف یک حیاط کوچک و زندگی چندین خانواده در فضاهای مختلف این خانه بیان‌گر چیست و لایه‌های پنهانی اثر چه معنایی می‌تواند داشته باشد.

ذخیره عکس

 بنایی بسیار فرسوده و کهنه به لحاظ معماری‌، خانواده‌هایی مواجه با مشکلات مالی و اقتصادی فراوان و با دغدغه‌هایی همچون  اعتیاد‌، روابط پنهانی‌، سرقت‌، انحرافات جنسی در فضای هنر‌، بیماری جسمی و روانی برخی از این افراد‌، همگی نشان از جامعه‌ایی بیمار و در حال مرگ دارد. و کارگردان با انتخاب خانه‌ای  قدیمی و بی‌درو پیکر و پر از دخمه‌هایی که افرادی در آن سکنی گزیده و خلاصه خانه‌ای در حالت انفجار که خود می‌تواند تصویری از جامعه باشد. جامعه‌ای که هر گوشه‌ی آن‌، موجبات کشمکش‌هایی را در فیلم ایجاد می‌کند. معماری و وجود یک بنا در وهله‌ی اول، می‌بایست امنیت را برای ساکنین آن و همچنین مخاطب فراهم سازد اما در این فیلم، با انتخاب یک لوکیشن درست و به‌جا و با توجه به معماری و مسائل مربوط به آن امنیت را از همه دریغ می‌کند‌.

 نه آرامشی در آن است و نه امنیتی‌، زیرا هر لحظه بحرانی مانند پیدا شدن سر و کله صاحب‌خانه فضایی  جدید را سبب می‌شود. معماری در این اثر، تبدیل به نماد و نشان جامعه زمان خود شده که افراد در کنار هم زندگی می‌کنند و هیچکس قدرت و شهامت نداشته، تا در برابر ظلم بایستد. انتخاب چنین بنایی با این معماری و آن‌هم در محله‌ایی که خانه‌ها و بناهای مانند آن بسیارند. منطقه‌ایی پر از بناها و معماری قدیمی که در هرکدام چنین قصه‌ایی در حال روی دادن است. شاید بتوان گفت عنصر اصلی در این اثر همان معماری است. کوچه‌ایی باریک و بن‌بست و خانه‌های فرسوده و قدیمی مملو آدم و خانه‌ای با نشانه‌هایی عام‌، خانه‌ی فرد قاچاق فروش و دالانی که همه معتادان به آن‌جا مراجعه می‌کردند همگی ذهن مخاطب را به یک نقطه هدایت می‌کند.

ذخیره عکس
فیلم گوزن‌ها

بنای انتخاب شده با فضاهای مختلف کوچک و بزرگ و چند پله‌ای بالا و چند پله‌ای پایین و جا دادن افرادی بیش از حد ظرفیت با نهایت ظرافت‌، اجتماعی را ترسیم کرده که مناسبات انسانی بین آن‌ها چندان رایج نیست. اما به ناچار همگی می‌بایست تحمل کرده و با شرایط کنار بیایند. در واقع این فضا و بنای دخمه مانند، بیشتر مناسب همان گوسفندانی است که در صحنه‌ای از فیلم مشاهده می‌کنیم و اینگونه است که معماری در این موقعیت به یاری کارگردان آمده و علاوه بر ایفای نقش خود به عنوان محلی برای زندگی و جغرافیا‌، در لایه‌های پنهان تبدیل به سمبلی از جامعه می‌شود و به زیبایی نقش خود را ایفا می‌کند. فیلم مذکور را تبدیل به اثری بسیار تاثیر گذار می‌کند و با انفجار بنا در پایان‌، تصویری به شدت تراژیک را ارائه می‌دهد بنایی ویران که هیچ‌گاه فراموش نمی‌شود.

ذخیره عکس
فیلم گوزن‌ها

دوستان اگر نظر و یا پیشنهادی در خصوص رابطه بین معماری و سینما دارید حتما طراگاه  را نیز مطلع نمایید.


بازدید : 176,498 بار

08 تير 1395

چاپ صفحه

ایمیل

نظرات

مطالب مرتبط »

ویدیوهای پیشنهادی »

نظرات ( 0 )

هیچ نظری ثبت نشده است

ثبت نظر شما

قبل از ارسال نظر ، قوانین و ضوابط سایت را مطالعه کنید

تگ ها



گوزن‌هابهروز وثوقیفرامرز قریبیاندخمهجامعهمعماریامنیتاعتیادقدرتظلمخانه

مطالب محبوب »

Wednesday , 07 December , 18:00