طراگاه | مرجع دکوراسیون منزل، معماری داخلی و طراحی داخلی

ورود / ثبت نام
FA EN

رویدادهای مهم

Important Event
سومین کنگره بین‌المللی معماری و شهر ...
سومین کنگره بین‌المللی معماری و شهرسازی معاصر خاورمیانه
معماری‌های در حال ظهور
معماری‌های در حال ظهور
چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرساز ...
چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران- استان ایلام
آب در معماری اصفهان
آب در معماری اصفهان

« به همکاران خود در طراگاه بپیوندید »

شیرین دریاباریسحرناز سلیمانی پاکرزیتا فتاحیمنصور اجلیسلیمانیامیرحسین امیریانیتا  فضلیشروین حسینیمرتضی سیاسرحسین مژدهیمهدی مصلحیامید حیدری پوری
هم اکنون ثبت نام کنید یا وارد شوید
« بازگشت

گزارش دومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی معماری با موضوع نقوش هندسه سنتی در معماری اسلامی و تجارب جدید


بازدید : 460 بار

27 ارديبهشت 1395

چاپ صفحه

ایمیل

نظرات

گزارش دومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی معماری با موضوع نقوش هندسه سنتی در معماری اسلامی و تجارب جدید

تهیه کننده : ساغر صادقی
با طراگاه همراه باشید.
مدرسه معماری ایرانی اسلامی، دومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی معماری با موضوع "نقوش هندسه سنتی در معماری اسلامی و تجارب جدید" را در مورخ بیست‌و‌پنجم اردیبهشت ماه 1395، در سالن اجتماعات شهید مداح دانشگاه علم و صنعت برگزار نمود. 

 


این نشست با سخنرانی «ژان مارک کاسترا»، مشاور طراحی معمار مشهور «نورمن فاستر» و با حضور «دکتر غلامحسین معماریان» عضو هیات علمی دانشگاه علم‌و‌صنعت ایران و «دکتر حمید کاظم‌پور» و جمعی از اساتید و دانشجویان علاقمند به موضوع نقوش هندسه سنتی تشکیل شد.
موضوعات سخنرانی در محورهایی چون: بررسی موشکافانه هنر نقوش هندسی سنتی در ایران و احیاء آن و همچنین تجربه معماران در به کارگرفتن آن در معماری معاصر مطرح گردید.

نقوش هندسه سنتی در معماری اسلامی


جالب اینکه ژان مارک کاسترا، نه معمار است و نه طراح! ریاضی‌دانی است که در دنیای هنرمندان برجسته فرانسوی می‌درخشد و در زمینه هنر نقوش اسلامی هم می‌توان به فعالیت‌های هنری و علمی وی، نظیر تالیف دو جلد کتاب (اسلیمی) و (هندسه منعطف) اشاره نمود. 
او هم‌چنین استاد مدعو دانشگاه هنرهای سنتی کازابلانکا مراکش، و دانشگاه پاریس و استانبول هم می‌باشد، استادی که از سن بیست سالگی مطالعه بر کار هنر اسلامی را شروع و به مدت ۴۵ سال زندگی خود را وقف این موضوع کرده است. در این نشست کاسترا، از موضوع کتاب آتی خود که در باب قالیچه‌های پرنده نوشته شده خبر داد.


 آثار او در فضای معماری در پروژه‌های زیر و با مشارکت معمار مشهور نورمن فاستر مشهود است:

  • ساختمان پارلمان ملی ابوظبی امارات
  • شهر آبی عمان
  • موزه ملی شیخ زاید ابوظبی امارات
  • پاویون نمایشگاه اکسپو شانگهای چین
  • بازار مرکزی ابوظبی
  • انیستیتو علوم و تکنولوژی شهر مصدر  که در آن شاهد تجربه حرفه‌ای ژان مارک ماسترا به همراهی نورمن فاستر هستیم. 

مؤسسه‌ی آموزشی مصدر، اولین بخش از طرح جامع شهر جدید مصدر است. معماری و طراحی این مؤسسه کاملاً در جهت اهداف پایداری این شهر جدید است به همین دلیل تمام انرژی آن از طریق انرژی خورشیدی تأمین می‌شود. در این طرح سعی شده تا از تمام استراتژی‌های فعال و غیر فعال برای دستیابی به معماری پایدار بهره گرفته شود.
کاسترا هنرمندی است، که به گفته خودش علاقمند به طرح یا نقش خاصی نیست، بلکه این روابط میان طرح‌ها است که برایش جذاب بوده است.
علاقه و کشش به موضوعات معماری باعث شده که مدت چهارسال و نیم از زندگی خود را وقف ابداع نرم افزاری به‌خصوص جهت باز طراحی و الهام از نقوش اسلامی مراکشی کند.

 

نقوش هندسه سنتی در معماری اسلامی

 

آنچه در تمامی گفته‌های ژان مارک کاسترا مطرح شد، در باب چگونگی ارتباط بین نقوش هندسی سنتی و هندسه‌های غیر تکرار شونده یا کوازی کریستال‌ها (Quasicrystals / Non periodic patterns) بود. 
 شبه بلور یا شبه کریستال، نوعی شکل ساختاری منظم فاقد تناوب تکراری است. وی توضیح می‌دهد: در هنر ایرانی نقوش حول محور عدد پنج، ولی در مراکش حول محور عدد هشت ترسیم می‌شوند. در واقع در کوازی کریستال‌ها با تعداد محدودی از اشکال کار می‌کنیم، ولی چیزی که سبب می‌شود طرح‌هایی منحصر به‌فرد ایجاد گردد، نحوۀ ارتباط میان همین اشکال محدود است. 

 

نقوش هندسه سنتی در معماری اسلامی

کاسترا از آرمگاه شیخ نطنزی، که دارای گنبدی هشت وجهی مخروطی شکل، دو جداره یا دو پوسته بوده که جداره بیرونی از آجر و کاشی‌های فیروزه‌ای ساخته شده است و جدار داخل آن مقرنس‌کاری گچی فوق‌العاده بی‌نظیری دارد سخن گفت. هنگامی که از مرکز بقعه، به مقرنس‌کاری زیر گنبد نگاه کنیم طرح گلی مشاهده می‌گردد که گلبرگ‌های آن به سمت پایین باز شده و در قسمت قاعده گنبد کتیبه‌ای به صورت گچ‌بری برجسته به خط ثلث بر روی زمینه گل و بوته، کار شده است. 
او این اثر را شاهکاری در نقوش هندسه سنتی معماری اسلامی ایران خواند.

 

نقوش هندسه سنتی در معماری اسلامی

پس از سخنرانی هنرمند فرانسوی، دکتر حمید کاظم‌پور صحبت‌های کوتاهش برای جمع‌بندی را با این شعر آغاز نمود‌: 
سال‌ها دل طلب جام جم از ما می‌کرد / وآنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد !
کاظم‌پور از استاد "علی‌اصغر شعرباف"، نام آشنای استادکاران معماری سنتی در ایران که با بیش از شصت سال سابقه فعالیت در بناهای تاریخی و مرمت آن‌ها،‌ یکی از پیشکسوتان این هنر کهن محسوب می‌شود یاد کرد.
 شعرباف کسی است که،  علاوه بر معماری سنتی، نقش‌های تازه مقرنس و گره هم‌ می‌زند و بسیاری از آن‌ها را روی بناهای تاریخی پیاده کرده است. 
هم‌چنین یادی نمود از مرحوم استاد لرزاده، معمار و هنرمندی که طراح و سازنده آرامگاه فردوسی است. استادی چیره‌دست در تمامی شاخه‌های معماری همچون رسمی‌سازی، مقرنس، کاسه‌سازی و گره‌سازی‌.
با توجه به آنچه ارائه شد، باید اذعان داشت معماران بایستی هرچه بیشتر به اصول هندسی و طرح‌های ایرانی آگاهی داشته باشند و کپی‌برداری و استفاده از طرح‌ها و الگوها بدون اشراف به تاریخ پیدایش و شناخت کامل آن‌ها امری نادرست است.

 

     کانال اصلی تلگرام طراگاه


بازدید : 460 بار

27 ارديبهشت 1395

چاپ صفحه

ایمیل

نظرات

نظرات ( 0 )

هیچ نظری ثبت نشده است

ثبت نظر شما

قبل از ارسال نظر ، قوانین و ضوابط سایت را مطالعه کنید
Saturday , 03 December , 01:45